2017-04-10

Fredag den 7 april 2017

Står på jobbet och väntar på att kunna göra nästa moment i ombyggnaden för kvällens föreställning. En kollega tittar på telefonen och set en artickel om att en lastbil kört in i Åhlens. Vi funderar lite på hur den kom dit och så fortsätter vi med det vi häll på med. Strax efter kommer ett utrop om att vi ska utrymma byggnaden. I korridoren så hör jag någon säga att vi ska ta våra saker och gå. Jag hämtar min väska och ytterkläder och byter skor. Sedan så går jag ut utanför är det massor med folk och poliser och folk med gula västar. Jag letar upp mina kollegor och då ringer min syster samtidigt som jag slår på radion på telefonen för att höra vad som händer. Håller samtalet kort att jag är ok och att vi är evakuerade. Efter ett tag så ställer sig en polis på något högre och skriker att stanna inte här ta er hem gå här i från. Flera av kollegorna har inte med sig sina saker och allt ljus och ljud och gas mm var igång. Så de tog sig in igen. Själv så började jag gå upp mor tekniska högskolan. På varje viadukt som jag gick över stod personer och tittade ut över det lilla som man såg av förödelsen. Jag började att ringa runt till alla släktingar för att berätta att jag var ok och börjat att gå. De kvarteren som var närmast så stod det klungor av folk och pratade om vad som hänt över det hela hördes helikoppterns surrande. Ju längre bort jag kom dessdå lugnare var det. Men då hela tunnelbanan var evakuerad så var det mycket folk i rörelse. Jag var hemma 1 h och 30 min efter att vi hade kommit ut från huset. Min pojkvän fick skuts av sina föräldrar som var på trädgårdsmässan i Älvsjö.
Klockan 21 fick jag reda på att vi skulle köra martiné på lördagen och att vi skulle komma in till kl 7 på lördagen. Det kändes ganska olustigt att ta sig in på morgonen. Uppgången mot sergelstorg var fortfarande avstängd så jag fick gå upp lite längre bort. När jag närmade mig olycksplatsen så var det juornalister och tv team redan på plats eller om de varigt där hela natten. Det låg blommor vid staketet och hängde på staketet. Det lilla ståndet med vantar och mössor vid nergången till tunnelbanan var kvar och en ställning hade vällt. Alla uteserveringar stod kvar från dagen innan med tallrikar lämnade där man flydde dagen efter. Vissa Polisavspärrningar var kvar och det låg blommor vid dessa stora lejon som står längs hela drottninggatan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar